De Commodore

 

Auteur: Jan de Hartog

Pagina's: 387

Jaar van uitgifte: 1987

Genre: Roman

 

 

Samenvatting

 

Met De Commodore keert Jan de Hartog terug naar het onderwerp waar hij zijns gelijke niet kent: de zee en de Nederlandse zeesleepvaart.

De roman sluit aan op 'Hollands Glorie', 'Stella', 'Mary' en 'Thalassa', en vormt een eenheid met 'De Kapitein', na 'Hollands Glorie' de meest succesvolle roman van De Hartog.

 

De 'verteller' in 'De Kapitein', Martinus Harinxma, was 30 jaar oud.

In De Commodore is hij 70, met pensioen teruggetrokken levend in een dorp in het zuiden van Frankrijk, samen met zijn vrouw en een verwende poedel.

 

Hij zingt in een koortje, volgt Latijnse lessen op het avondlyceum in Cannes en heeft als hobby de periode uit de Romeinse geschiedenis toen, bij de derde invasie van Engeland, 'bakken' vol troepen en materieel werden overgesleept door galeien (de eerste vermelding van de zeesleepvaart in archieven).

 

Maar plotseling wordt zijn negen jaar durende bejaardenleventje onderbroken door een speciale opdracht van zijn oude maatschappij: 'Kwel en Co's Internationale Sleepdienst'.

Hun modernste en nieuwste zeesleepboot is aan Taiwan verkocht en men heeft een gepensioneerde kapitein nodig om de Chinese gezagvoerder en diens staf wegwijs te maken en bij te staan bij een wereldreis met een 30.000 ton droogdok.

Harinxma hoeft niet de hele reis mee te maken.

In Rio de Janeiro kan hij weer naar huis gaan.

Althans, zo wordt het hem voorgespiegeld.

 

Harinxma aarzelt om de opdracht aan te nemen, maar wanneer hij de zee tijdens een tocht weer ruikt en kennismaakt met het electronische wonder 'De Isabel Kwel' zwemt hij in de fuik, ook al heeft hij dadelijk het vermoeden dat aan de haastige verkoop van het vlaggeschip dat nog geen jaar oud is, een luchtje zit.

 

De Commodore is het verhaal van een taaie, koppige, slimme oude vakman, die over de nodige droge humor beschikt, een zwak heeft voor korenwijn en die eerst een droogdok en daarna de hulk van een 40.00 ton passagiersschip met kunst en vliegwerk een veilige haven binnenvaart.